כתביו של מר שושני

מחברת 1CH1

מחברת שעל הכריכה שלה רשום המספר 2. במחברת שישים דפים, שעל גבי ארבעים וששה מתוכם כתובים דברים (ושאר הדפים ריקים). במחברת כתובים חישובים מתמטיים שהקשרם כנראה פיזיקלי. בתיק גם דף נפרד שבו חידות, הכתובות בספרדית.

מוזמנים להשאיר בתגובות את הפענוחים, המחשבות והחידודים שלכם

22 תגובות

  1. שלום לכם,
    ראשית, יישר כח על היוזמה המבורכת ככלל, ועל חשיפת מר שושני בפרט. מבלי להמעיט באיש ובהגותו שאך זה עתה נחשפתי אליו, ולא עיינתי בדבריו, אך מרפרוף בפנקס שבכותרת, ארשה לעצמי לשתף ברושם הראשון שעלה בדעתי. הואיל ומר שושני עוסק בחידות ובפתרון תרגילים במתמטיקה, מצאתי בהערותיו הממוספורות בצד הפתרונות, מעין "רישום" של "מורה הבודק בחינות". הערות כגון: "הוא טועה כאן", "לא כך ולא כך", לא נראות לי כמצטרפות למאמר הגותי, אלא מעין רישום של מבדקים שערך לתלמידיו...
    כאמור, פתחתי רק את הפנקס הראשון, וזו התרשמותי הארעית מפנקס זה בלבד.
    לתשומת ליבכם ולהארותיכם.
    עמי כהן

  2. שלום שלום,
    מרתק ומאתגר לפענוח.
    פתחתי את הפנקס הראשון (ממוספר 2).

    בראש עמ' 31 לקובץ הוא מזכיר את מוחמד אבן מוסא אל-ח'ווארזמי, מתמטיקאי, אסטרונום וגאוגרף פרסי, שעל שמו (שיבוש שמו) נקרא ה-לוגריתם.

    לטבלה בעמ' 50 הוא נותן מפתח - בהערה הראשונה מעל הטבלה הוא כותב: "אופרציות בספרה אחת..." ואז - 30=2, 47=3...69=5, 77=6...
    אם מסתכלים בטור השמאלי בטבלה, אפשר לראות שתחת טור 0 מצויינים המספרים האלה כשתי הספרות הראשונות בכל שורה -
    שורה 2 - 3010, שורה 3 - 4771, שורה 5 - 6990, שורה 6 - 7782...

    בתחתית עמ' 64 לקובץ, הוא מציין שמות של מתימטיקאים. לכל אחד הוא מצרף את השנה של הגילוי/הניסוח של התגלית המתימטית שלו.

    לגבי כתיבת ההערות - לעיתים הוא כותב בלשון יחיד ולעיתים בלשון רבים.

    מ-ר-ת-ק

  3. הטקסט מתאר ככל הנראה אלגוריתם המבוסס על מודלים מתמטיים מורכבים שאותם ככל הנראה ידע לחשב במוחו. הטקסט כתוב תוך שימוש במילים ומונחים בלועזית כתובים באותיות עבריות. הטקס למעשה הוא אלגוריתם מתמטי המנוסח בשילוב של מילים ומספרים המבטאים נוסחאות מתמטיות. אני מנחש שבדיקת התוכן בעזרת בינה מלאכותית תפענח דבר גאונות מסקרן מהטקסט ותחשוף ככל הנראה את גאוניותו החד פעמית של מר שושני.

  4. צורת הכתיבה שלו מזכירה מנגנון הגנה של אדם מאד רגיש.
    אני לא חושב שהוא ניסה להביע ידע מתמטי , אותו מתמטיקאים לא יתקשו להבין, אלא פשוט ניסה -להביע את עצמו באמצעות שפה כלשהי כזו או אחרת.
    הייתי מפליג ואומר שהוא כתב יומנים שפורסים את חוויותיו.

    אני רק יכול לקוות שלפחות מישהו הצליח לראות מעבר לסינוור הידיענות ולדרוש בשלומו..

  5. בעמוד 22 צד שמאל (באמצע העמוד) הוא מביא משהו שדומה לסדרת פורייה לצורת משולש:

    cos(x) + cos(3x)/(3^2) +cos(5x)/(5^2)
    יש לו טעות קטנה בהגדרת המכנים לשברים הללו.

  6. עמוד 23 צד ימין למעלה:
    הגדרה של מספר מרוכב.
    עבור מספר מרוכב מהצורה: a+ib
    ניתן למצוא את הזווית t=atan(a/b)
    ואת המרחק מהראשית R=a^2+b^2
    כלומר:
    a+ib=R(cos(t)+i*sin(t))

    1. שלום לכם
      ראיתי את הסרט בערוץ 11 על מר שושני. לפי דעתי יש רק אדם אחד שיוכל להבין את כתביו של מר שושני, והוא הרב מאיר מאזוז מבני ברק ראש ישיבת כסא רחמים. מציע לכם לגשת אליו. הוא אדם גאון בתורה ובכל תחום, גימטריות, פלפולים, וידע רב בכל תחום.
      ממש ממש ממליץ.בהצלחה

  7. תרגום חלקי של החידות בספרדית בהתחלה
    א.
    בעיות של שחורים ולבנים שקרנים ודוברי אמת
    ב. עיניים שחורות וכחולות שקרניות ודוברות אמת
    בעיות furiosos? גורמות לעניין רב בגלל תוכנם או/וגם בגלל הגאונות של פתרונותיהם
    בעיית 7 הגשרים
    לגבי ה furiosos אני לא בטוח שזאת המילה שהוא כתב המילה הזאת אין לה היגיון במשפט ולא ברור הכתב שלה

  8. בסקירה שטחית ביותר:
    נראה כמו לימוד ותרגול (חלק נראה כתרגילים ממש ממקור כלשהו) של שימוש במספרים מרוכבים, קומבינטוריקה (מופיע משולש פסקל, פרמוטציות), פתרון מערכת משוואות (שיטות בסיסיות שלומדים באלגברה), טריגונומטריה, פולינומים, טורים לחישוב פאי, פונקציות היפרבוליות, חדו"א.
    נוסחאות שונות במתמטיקה ישנה (לדוג' Faulhaber's formula).
    שימוש בטבלת לוגריתמים לחישובים.
    זהויות ונוסחאות רבות הן אלמנטריות. חלק מתמטיקה גבוהה יותר. קשה להבין הקשר ומטרה.
    משתמש בע' כאות ניקוד לתנועת e למושגים לועזיים במתמטיקה (יידיש כנראה שפת אם).
    סה"כ שימוש בסימנים מקובלים במתמטיקה. נראה כלימוד עצמי ולא מחקר.

  9. מרפרוף ראשוני נראה כמו חומר בסיסי של חטיבה-תיכון בעיקר.. אבל שוב, מדובר ברפרוף

  10. שלום לכם
    ראיתי את הסרט בערוץ 11 על מר שושני. לפי דעתי יש רק אדם אחד שיוכל להבין את כתביו של מר שושני, והוא הרב מאיר מאזוז מבני ברק ראש ישיבת כסא רחמים. מציע לכם לגשת אליו. הוא אדם גאון בתורה ובכל תחום, גימטריות, פלפולים, וידע רב בכל תחום.
    ממש ממש ממליץ.בהצלחה

  11. סרט מרגש, אבל הדמות אינה יוצאת דופן. לטעמי אני מכיר עוד ארבעה [בוודאי יש הרבה יותר] דמויות בעלות מאפיינים דומים - כל אחד לגורלו האישי ותרומתו לקהילה המדעית (כמאמר טולסטוי "כל הבריאים אותו הדבר וכל חולה בדרכו שלו"). הראשון והידוע ביותר הוא סריניוואסה רמנוג'אן ההודי אשר נתגלה וטופח עלידי המתמטיקאי האנגלי הארדי. השני הוא המתמטיקאי פאול ארדש אשר היה נודד בין ידידים למחייתו. השלישי שהיה יותר מאורגן ונשוי אבל באופיו היה עילוי שהתבזבז הוא הישראלי משה קרוי והרביעי [שהיה ידיד לי] הוא יעקב לביא אשר היה סטואיקן והותיר אחריו 1100 מחברות שלא נודע גורלן.

  12. רואים כמה סיכומים בנושאים של גנטיקה וביולוגיה מולקולרית. עמ' 18

  13. לדעתי הוא לא רוצה שיבינו מה הוא חושב בדיוק כמו לאונרדו דבינצ'י שכתב הכל בצורה שאי אפשר לקרא.

  14. האבטיפוס והמנטור של שושני הוא שם טוב גפן שהיה מורו וכנראה דמות החיקוי שלו
    "הקריאה הייתה רק במחשבה ומבלי כל שאלות לאחרים לבאר לי, מלבד, לפעמים רחוקות, איזו מלה זרה. באור העניין של אחרים היה תמיד זר לרוחי, ותמיד הייתי חושב את באור הענין של אחרים ללא נכון, ולא יכולתי לסבול. בכל פעם הייתי מתאמץ לעמוד על תוכן העניין מעצמי, ואפילו עלה לי הדבר ביגיעה רבה של בשר ורוח".
    https://musaf-shabbat.com/2012/06/15/%D7%9B%D7%9C-%D7%94%D7%98%D7%91%D7%A2-%D7%9E%D7%A1%D7%91%D7%99%D7%91-%D7%9C%D7%99-%D7%94%D7%99%D7%94-%D7%96%D7%A8%D7%95%D7%A2-%D7%9E%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%95%D7%AA-%D7%99%D7%93%D7%99%D7%93%D7%99/
    את תורת שם טוב גפן
    https://he.wikisource.org/wiki/%D7%9E%D7%97%D7%91%D7%A8:%D7%A9%D7%9D_%D7%98%D7%95%D7%91_%D7%92%D7%A4%D7%9F
    ובפרט "תורת המימדים לאין ספורות"
    https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A9%D7%9D_%D7%98%D7%95%D7%91_%D7%92%D7%A4%D7%9F#%D7%A4%D7%99%D7%AA%D7%95%D7%97_%D7%AA%D7%95%D7%A8%D7%AA_%D7%94%D7%9E%D7%9E%D7%93%D7%99%D7%9D_%D7%9C%D7%90%D7%99%D7%9F_%D7%A1%D7%A4%D7%95%D7%A8%D7%95%D7%AA
    הוא החיל על הטקסט
    התוצאה הייתה שהוא ראה בטקסט אותויות מספריות, גימטרייות, דקונסטרוקציות - אבל לא משמע מילולי נורמטיבי, אלא באם נצרך לפשט ההלכה-או המוסכמה הרווחת - וכך הגיע ל"תורת המימדים לאין ספורות הטקסטואלית"
    "המדע" ו"הקבלה" בהם התעניין ואותם למד - גם הם בעקבות שם טוב גפן
    https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A9%D7%9D_%D7%98%D7%95%D7%91_%D7%92%D7%A4%D7%9F#%D7%AA%D7%95%D7%A8%D7%AA_%D7%94%D7%94%D7%9B%D7%A8%D7%94
    ולמעשה גרעין כשרונו הטבעי המולד היה גם הוא בדומה לשם טוב גפן - כך שלא פלא שהושפע ממנו, בפרט שאיתו ירד לאלכסנדריה של מצרים והוא היה התחנה האחרונה בחייו בהם היה לו "מורה". משם ואילך רק נדודים...

    מר שושני - כנראה נבחר על ידו על סמך ובהתאם לטראומה שעבר עם מות ארוסתו
    דּוֹדִי יָרַד לְגַנּוֹ לַעֲרוּגוֹת הַבֹּשֶׂם לִרְעוֹת בַּגַּנִּים וְלִלְקֹט שׁוֹשַׁנִּים
    https://www.daat.ac.il/daat/toshba/shir/6-2.htm

    https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A2%D7%99%D7%9F_%D7%90%D7%99%D7%94_%D7%A2%D7%9C_%D7%A9%D7%91%D7%AA_%D7%91_%D7%A7%D7%90

    ומרדכי [מר-דכי] שם פרטי ע"ש מָרְדֳּכַי בִּלְשָׁן והיותו עצמו "בלשן" שדרשו בו "בקיא בלשונות"

    ומן הראוי היה לנהוג בו כהלכה [שמחות פ"ח מ"ז]
    "אמר לו ותולין מפתחו ופנקסו של מת בארונו של מת מפני אגמת /עגמת/ נפש; וכשמת שמואל הקטן תלו לו מפתחו ופנקסו בארונו מפני שלא היה לו בן"
    https://www.responsa.co.il/wiki.aspx?docId=0200300012900000000000000000
    ולתלות פנקסיו על ארונות בקבורתו - כראוי לו וכהלכה עליה הקפיד כל ימיו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *