כתביו של מר שושני

מחברת 1CH15

מחברת ללא כריכה, שעל גבי העמוד הראשון שלה רשום המספר 37. במחברת שבעים ושניים דפים, שעל גבי חמישים וארבעה מתוכם כתובים דברים (ושאר הדפים ריקים). בעמוד הראשון ישנו עיסוק במוטיבים 'בן' ו'עבד', 'עול מלכות שמים', 'עול מצוות' ו'רצון'. מתוך הכתוב בעמוד הראשון: "[...] כי הרצון = רכושו היחידי של אדם. ובזה נבדל רשע מצדיק. וזהו ענין פתחו לי כחודו של מחט. ובזה נעשה עבד נאמן [...]".

מוזמנים להשאיר בתגובות את הפענוחים, המחשבות והחידודים שלכם

6 תגובות

  1. בסוף עמוד עשר צד ימין התייחסות לתורת היחסות של אינשטין, על כך שניסח משוואה, ועל כך שזה סותר את תורת ניוטון. בסוף הוא מדבר על כך שכל חכמי הדור הם טיפשים, בשונה ממורו ז"ל שהיה נותן משלים, ואז הוא מנסה בעצמו לתת משל לתורת היחסות שהזמן הוא יחסי. לשונו בסוף:
    חכמי דור זה, טפשים. מורי ז"ל – שהיה על כל שאלה עונה במשל, ולפחות המשל היה מובן. ? ? . אנסה, התארסת עם בחורה, טיילתם שלוש שעות (3h) בסוף הנה רק חמש דקות. התחתנת, ואין לך חשק לטייל, חמותך איתה, חצי שעה בטיול כיום תמים. זמן (t) = יחסי.

      1. וזה כמובן המשל שהתורה נתנה עוד הרבה לפניו
        https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A7%D7%98%D7%92%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%94:%D7%91%D7%A8%D7%90%D7%A9%D7%99%D7%AA_%D7%9B%D7%98_%D7%9B
        ככה שלא ברור מה שושני מצא ברבו ומשלו יותר מזה
        אבל אולי מסביר מהיכן שאב איינשטיין את השראתו
        "במקביל הוא קיבל חינוך יהודי בביתו, ותקופת מה נמשך לדת והיה מתפלל בסתר, מחבר מנגינות לכבוד אלוהים, ואף שמר כמה מצוות"
        https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%9C%D7%91%D7%A8%D7%98_%D7%90%D7%99%D7%99%D7%A0%D7%A9%D7%98%D7%99%D7%99%D7%9F#%D7%91%D7%99%D7%95%D7%92%D7%A8%D7%A4%D7%99%D7%94

  2. הנה הקטע הנדון לעיל בשלמותו:
    "דוגמת נושא חמור במלים קלים בא: הסבר לי בקצרה [קו תחת הסבר ותחת בקצרה] 1) t = מימד רביעי לישנא[?] גיבובי מלים, [?מל"ב] תורה דברה כל' בא' 2) ס[?]ותר ניוטון, די לו בצרות איינשטיין 3) מסקנות תמוהות, רצוני העיקר [סימן 3 נקודות כלפי מטה] מסקנה תמוהה מאוד אני אדע סבתא המתינה 50 ומתה וזה ר[?אל"ב]ון מיד[?], מחסור [?מל"ב] [?מל"ב] [?מל"ב] [סימן?] רצוני להבין עיקר חכמתו 4) ניסח משואה חדשה, זה מפחידני, למדתי בחדר [סימן נקודה?] כח דור הפלגה יצר 70 לשון להקל עליה לרקיע, נסתיים[?] בנָפוֹצה באו אלה המציאו עוד שפה, לא די בישנות [סימן 3 הנקודות כלפי מטה] מדוברות, שפתם רק בכתב, לא ניתנה לדיבור כלל, השתגעו ויצרו ספרות כאילו לא די במילים, איין ואפס בדו ספרה. כאילו צורך באפס, אל תכתוב והנה אפס - ניסיתי פעם לתהות על קנקנם והנה פחדים בו לא הספיקו ספרות חידשו [?מל"ב]. [?מל"ב] [?מל"ב] [?אל"ב]ה ... להבהיל שומע ?[סימן לא ברור]) אחר כך גם אתוון, אבל חס ושלום לא לקריאה, רק סתם בלי מובן, לבלבל מוח דל לא הספיקו אתוון [?מל"ב] [?מל"ב] ... [?מל"ב] עד שבסוף למרות שנאת ישראל העזה [?מל"ב] האלף-בית שלנו, כמובן נדיר - ולא כל האלף-בית - סוף סוף רשעים גדולים הם - 5) למדיני איך להסביר חכמי דור זה, טיפשים מורי ז"ל, על כל שאלה היה לו משל נפלא, לפחות המשל היה מובן. 6) איני איזופוס לפונטין קרילוב , אף לא דודני (Dudeney), אנסה, התארסת עם בחורה, טיילתם חוצה בסוף הנה רק 5 דקות, התחתנת, ואין לך חשק לטייל, חמותך איתה[?], חצי שעה בסוף כיום תמים [סימן 3 הנקודות כלפי מעלה] t = יחסי, - קולומבוס בלופר, אמריקה גנב, בשביל חכמה כזו נותנים ויזה [סימן 3 הנקודות כלפי מעלה] [?אל"ב]שאיר לזרז דשעת פנאי - הפסקות משמשות, לא לבידור, ובילו[?] מטמטם לא מכישורו[?] עיון - גבורו חלל[?] מעין גבור[?]ו כדורגל, תשוקות אשה ובן[?]"

    מקראה:
    אל"ב = אות\יות לא ברורה\רות
    מל"ב = מילה לא ברורה
    ? = אות\מילה מסופקת

    הצעת קריאה
    כותרת : בָּגָטֵלָה פור מונסיניור
    [זוּטָה של מורה מתוסכל, בהפסקה]
    "דוגמת נושא חמור במלים קלות
    בא: הסבר! לי בקצרה!
    1) t = מימד רביעי. זו לשון של גיבובי מלים, [?מל"ב] והרי אפילו התורה השמיימית-אלוהית דברה כלשון בני אדם
    2) נותר ניוטון, די לו בצרות איינשטיין
    3) מסקנות תמוהות, רצוני לדעת מהו העיקר [סימן 3 נקודות כלפי מטה] מסקנה תמוהה מאוד, אני אדע סבתא המתינה 50 ומתה וזה [?מל"ב] מייד[?], מחסור [?מל"ב] [?מל"ב] [?מל"ב] [סימן?] רצוני להבין את\מהי עיקר חכמתו
    4) ניסח משואה חדשה, זה מפחידני, למדתי בחדר שכח דור הפלגה יצר 70 לשון להקל עלייה לרקיע, ואיף זה נסתיים?! בנָפוֹצה! באו אלה המציאו עוד שפה, לא די בישנות [סימן 3 הנקודות כלפי מטה] מדוברות, שפתם המשוואתית היא רק בכתב, לא ניתנה לדיבור כלל, השתגעו ויצרו ספרות כאילו לא די במילים, איין ואפס בדו- סיפרה. כאילו יש צורך באפס, אל תכתוב כלום והנה אפס - ניסיתי פעם לתהות על קנקנם, והנה פחדים בו. לא הספיקו ספרות חידשו [?מל"ב]. [?מל"ב] [?מל"ב] [?אל"ב]ה ... להבהיל את השומע ?[סימן לא ברור]) אחר כך גם אותיות למשוואות, אבל חס ושלום לא לקריאה, רק סתם בלי מובן, לבלבל מוח דל לא הספיקו אותיות של משוואות [?מל"ב] [?מל"ב] ... [?מל"ב] עד שבסוף למרות שנאת ישראל העזה [?מל"ב] האלף-בית שלנו, כמובן נדיר - ולא כל האלף-בית נצרך לאותיות למשוואות - סוף סוף רשעים גדולים הם
    5) למדני איך להסביר חכמי דור זה, טיפשים. מורי ז"ל [שם טוב גפן], על כל שאלה היה לו משל נפלא, לפחות המשל היה מובן.
    6) איני ממשיל משלים ברמתם של איזופוס לפונטין או קרילוב , ואף לא חידונאי כדודני (Dudeney), אבל אנסה, התארסת עם בחורה, טיילתם בחוץ בסוף הנה רק 5 דקות, התחתנת, ואין לך חשק לטייל, חמותך איתה, חצי שעה בסוף כיום תמים [סימן 3 הנקודות כלפי מעלה] t = יחסי, - קולומבוס בלופר, את אמריקה גנב, בשביל חכמה כזו נותנים [לאיינשטיין] ויזה [לארה"ב] [סימן 3 הנקודות כלפי מעלה]
    [?אל"ב]שאיר לזרז כי השעה שעת פנאי - ההפסקות משמשות, לא לבידור, ובילוי מטמטם לא מכשורו עיון - גבובו חלף מעין גבוב כדורגל, תשוקות אשה ובן[?]"

    1. והנה מספר דוגמאות להרמאת "המשלים" של מורו [רש"ט]:
      ז. "הא למה אלה האנשים דומים לתינׂקת מארץ־ישראל שבאה לארצות הצפון ובראותה שם ציורי הקרח הנפלאים שעל השמשות בקשה לתתם לה למען הביאם לארץ מולדתה".
      ח. "וכמו שאין האבן על דרך משל, לא פּקחת ולא עוורת, לא מדברת ולא אלמת, לא משכלת ולא סכלת, לא קמצנית ולא ותרנית וכדומה מן התׂארים האלה שהנם לה להאבן, סתירה בתׂאר ובורכתא
      טו. "על התמדת כח החי וקשור הרעיונות של המחשבה במשך חיי האדם ואיך שקשה להשרישו נותן לנו משג המשל הנפלא של הרמב"ם שאיש שלם היצירה מאׂד נולד ומתה אמו אחרי שהניקתהו חדשים וכו' והוא לא ראה כלל אשה ולא נקבה מנקבית שאר הבעח"י וכו' והילד היתום הזה קשה עליו לְצַיֵר לו חיי הָעֻבָּר בבטן אמו מבלי אויר ומבלי הרוחה לפשט את אבריו. על התמדת כח החי הנמסר בירושה תהיה שטת קופרניקוס למשל, שלהאיש המתחיל כבד מאד וכמעט אי אפשר לו לְצַיֵר במחשבתו עמידתנו על הארץ המתגלגלת מלמעה למטה, לפי הדמיון, מבלי לפול ממנה וחיינו עליה בראשנו למטה ורגלנו למעלה, לפי דמיוננו, מבלי לִִגְוַע וכדומה לזה".
      כ. "הא למה זה דומה להשורש הזוגי של המספר המשולל...שהוא היסוד ללמודים עֲמֻקִּים ואמתיים בכל ענפי ההנדסה
      כד. "והמניחים את האין להתחלה הראשונה הנם בורים שאינם יודעים פירוש המילות, כאותו הכפרי הַמְגֻשָם שטען לפני הַדַיָּן "אין לי" ואמרו לו שטענת אי לי היא טענת אמת רק כמשלישים קדם והלה הוציא את כספו מתוך אפנדתו ומסר להדַיָן וכשטען שוב "אין לי" אמר לו הדיין עתה כנים דבריך כי מה שיש לך הנהו אצלי..."
      לז. "גם לא ידע להבדיל בהגילוים בין הניסיון האפשרי, הנמשך והולך בחלקיו המתפשטים האחד מחוץ לשני, שכל אחד מהחלקים ההם הוא הוספה חיצונית על הקודם לו, ובין הניסיון האפשרי, הנדמה כהוספה חיצונית על הניסיון הקודם לו, ולאמיתו של דבר אין מחוץ לניסיון הקודם כלום, מפני שהחלקים ההם הינם אותם החלקים עצמם שבהניסיון הקודם, בתוכו פנימה, ורק נדמים הם כהוספה מחוצה לו. הא למה זה דומה להמשחקים המראים המון גדודים של אנשי צבא עוברים על הבמה לעיני הרואים ובאמת האנשים מעטים מאוד וקצובים במספרם, רק שהם חוזרים בכל פעם על עקבם והרואים שאינם מרגישים בזה חושבים אותם לחדשים מקרוב באו ולא מאלה שעברו לפניהם על הבמה מקודם".
      https://he.wikisource.org/wiki/%D7%AA%D7%95%D7%A8%D7%AA_%D7%94%D7%A0%D7%91%D7%95%D7%90%D7%94_%D7%94%D7%98%D7%94%D7%95%D7%A8%D7%94/%D7%9E%D7%90%D7%9E%D7%A8_%D7%A8%D7%90%D7%A9%D7%95%D7%9F

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *