כתביו של מר שושני

מחברת 1CH76

מוזמנים להשאיר בתגובות את הפענוחים, המחשבות והחידודים שלכם

2 Responses

  1. "וַתֵּלֶךְ הָאִשָּׁה לְדַרְכָּהּ וַתֹּאכַל וּפָנֶיהָ לֹא הָיוּ לָהּ עוֹד" הגיב:

    מתוך עמוד מס'1
    "...עקר שלישי עיקר ב"כ = יברכך, יאר, ויחנך ([?סל"ב] א' ויברכנו יאר פניו איתנו סלה) וע"י[?], ישא ה' פניו אליך (פניו היינו פנים מ"מ יש פנים זועפות [סימן 3 הנקודות כלפי מעלה] באור פני מלך חיים [סימן 3 הנקודות כלפי מטה] והסתרתי פני מהם, מיד והיה לאכל רק בהר ה' ירָאֶה כ'ז' את פני ה' [סימן 3 הנקודות כלפי מעלה] יש שראוי לשרות ע'ש' אלא שאין דורו ראוי לכך = בהסתר פנים - [סימן 3 הנקודות כלפי מעלה] גם כי אלך בגיא צלמות לא אירא רע - כי אתה (=פניך) עמדי. אם אין פניך הולכים אל תעלנו מזה.."

    מקראה:
    [?סל"ב] = סימן לא ברור
    [?] קריאה מסופקת ולא ודאית

    רקע:
    ההקשר - הוא עוסק במניין עיקרי הקבלה[? איזו?], עיקר ראשון, עיקר שני, עיקר שלישי, עיקר רביעי...

    מקורות:
    [מורה הנבוכים ח"א פ"לז] פנים: שם משותף, ורוב שיתופו הוא על דרך ההשאלה. הוא שם הפנים של כל חי. והוא שם החרון. והוא גם שם נוכחות האדם ומעמדו. ופנים הוא גם כנוי מקום. ופנים גם פעל זמן בעניין לפני, או בטרם. ופנים גם שם ההדירה וההשגחה, ועל פי עניין זה נאמר גם "ישא ה' פניו אליך וישם לך שלום",
    כלומר - התלוות ההשגחה אלינו.
    https://www.daat.ac.il/daat/mahshevt/more/a10-2.htm#2
    "מֶטָטְרוֹן (בערבית: ميططرون; נקרא גם שר הפנים) - א"ל: זהו מטטרון ששמו כשם רבו, דכתיב "כי שמי בקרבו. אי הכי ניפלחו ליה? כתיב "אל תמר בו" - אל תמירני בו".
    https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%98%D7%98%D7%A8%D7%95%D7%9F
    ברכת כהנים: יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ - יָאֵר ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ [תרגום אונקלוס: יַנְהַר יְיָ שְׁכִינְתֵיהּ לְוָתָךְ וִירַחֵים עֲלָך] - יִשָּׂא ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם [תרגום אונקלוס: יְקַבֵּל יְיָ שְׁכִינְתֵיהּ לְוָתָךְ וִישַׁוֵּי לָךְ שְׁלָם]
    ברכת שים שלום מוצמדת לסופה של ברכת כהנים ולמעשה מבארת בהרחבה את תוכנה של ברכת כהנים: 1) יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ = שִֽׂים שָׁלֽוֹם טוֹבָֽה וּבְרָכָֽה, חֵֽן וָחֶֽסֶד וְרַֽחֲמִֽים, עָלֵֽינוּ וְעַל־כׇּל־יִשְׂרָאֵֽל עַמֶּֽךָ. 2) יָאֵר ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ = בָּֽרְכֵֽנוּ אָבִֽינוּ כֻּלָּֽנוּ כְּאֶחָֽד בְּאֽוֹר פָּנֶֽיךָ, 3) יִשָּׂא ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם = כִּֽי בְאֽוֹר־פָּנֶֽיךָ נָתַֽתָּ לָּֽנוּ יְיָ אֱלֹהֵֽינוּ תּוֹרַֽת חַיִּֽים וְאַֽהֲבַת חֶֽסֶד, וּצְדָקָֽה וּבְרָכָֽה וְרַֽחֲמִֽים וְחַיִּֽים וְשָׁלֽוֹם. ...
    פרש"י: יאר פניו - יַראה לך פנים שוחקות , פנים צהובות. \ ישא פניו - יכבוש כעסו
    ראב"ע: יאר ה' פניו - כטעם "באור פני מלך"
    ר"י בכור שור: יש נותן מתנה לחבירו אבל לא בסבר פנים יפות ... לכך אמר ... יאר ה' פניו אליך - שבסבר פנים יפות יתן לו מתנה זו.
    רמב"ן: יאר השם הגדול את פניו המביטים בך. וכך אמרו בסיפרי (ספ"ב מא): רבי נתן אומר: זה מאור שכינה.
    רשב"ם: ישא ה' פניו אליך - כדכתיב "ופניתי אליכם", שלא יסתיר פניו מכם. ... הוא ישא פנים שלו אל אהובו שיפנה אליו לחננו , כדכתיב "ופניתי אליכם והרביתי אתכם"
    ראב"ע: ישא ה' פניו אליך - הפך "אעלים עיני מכם"
    ר"י בכור שור: ישא ה' פניו אליך - כלומר: בנשיאת פנים יתן לך , כמו לשון "משאות מאת פניו אליהם" (בר' מג , לד) - שזהו דרך כבוד.
    https://www.mgketer.org/tanach/4/6/25
    https://www.mgketer.org/tanach/4/6/26
    וַיֹּאמַ֑ר פָּנַ֥י יֵלֵ֖כוּ וַהֲנִחֹ֥תִי לָֽךְ [תרגום אונקלוס: וַאֲמַר שְׁכִינְתִי תְהָך וַאֲנִיחַ לָך]. וַיֹּ֖אמֶר אֵלָ֑יו אִם־אֵ֤ין פָּנֶ֙יךָ֙ הֹֽלְכִ֔ים אַֽל־תַּעֲלֵ֖נוּ מִזֶּֽה [תרגום אונקלוס: וַאֲמַר קֳדָמוֹהִי אִם לֵית שְׁכִינְתָך מְהַלְכָא בֵינַנָא לָא תַסְקִנַנָא מִכָּא] ... וַיֹּאמֶר אֲנִי אַעֲבִיר כָּל־טוּבִי עַל־פָּנֶיךָ וְקָרָאתִי בְשֵׁם ה' לְפָנֶיךָ ... וַיֹּאמֶר לֹא תוּכַל לִרְאֹת אֶת־פָּנָי [תרגום אונקלוס: וַאֲמַר לָא תִכּוֹל לְמִחזֵי יָת אַפֵּי שְׁכִינְתִי] ... וּפָנַי לֹא יֵרָאוּ
    רש"י: ויאמר פני ילכו - כתרגומו; לא אשלח עוד מלאך! אני בעצמי אלך; כמו "ופניך הולכים בקרב"
    ראב"ע: ולפי דעתי , כי פירוש פני - אני בעצמי; כמו "ופניך הולכים בקרב".
    ר"י בכור שור: פני ילכו - אני אלך; כמו "ופניך הולכים בקרב"
    רמב"ן: וטעם פני ילכו - על דעת כל המפרשים: אני בעצמי אלך; והביאו לו דומה: "ופניך הולכים בקרב"
    רש"י: ויאמר לא תוכל וגו' - אף כש"אעביר כל טובי על פניך" (לעיל , יט) , איני נותן לך רשות לראות את פני
    רמב"ן: וטעם ופני לא יראו - פנים המאירים ... אז ענה משה: אם אין פניך הולכים בעצמך ובכבודך , אל תעלנו מזה; שתהיה עמנו פנים בפנים ...
    https://www.mgketer.org/tanach/2/33/14
    https://www.mgketer.org/tanach/2/33/15
    https://www.mgketer.org/tanach/2/33/19
    https://www.mgketer.org/tanach/2/33/20
    https://www.mgketer.org/tanach/2/33/23
    אֱ-לֹהִים יְחָנֵּנוּ וִיבָרֲכֵנוּ יָאֵר פָּנָיו אִתָּנוּ סֶלָה [תרגום: אֱ-לָהָא יְחוּס עֲלַנָא וִיבָרְכִינַּנָא יַנְהַר זִיו אַפּוֹי עִימַּנָא לְעָלְמִין]
    מסורת: יאר - פעמיים במקרא, כאן ו"יאר ה' פניו אליך"
    רש"י: יאר פניו - להראות פנים שוחקות
    ר"י מטראני: יאר פניו - כלומר: יתנהג עמנו לאור פניו
    https://www.mgketer.org/tanach/27/67/2
    בְּאוֹר־פְּנֵי־מֶלֶךְ חַיִּים וּרְצוֹנוֹ כְּעָב מַלְקוֹשׁ
    רש"י: באור פני מלך חיים - מי שהקדוש ברוך הוא מסביר לו פנים , חיים הוא לו , לכך צריך אדם ליישר דרכו לפניו.
    רד"ק: באור פני מלך חיים - כשהמלך מראה פנים יפות לשום אדם , וישמע דבריו בלי זעם , הוא דומה כאילו נותן לו חיים
    ר"י קמחי: באור פני מלך חיים - כשמאיר פניו לעם , ימצאו חיים
    המאירי: באור פני מלך חיים - כלומר: כשיאיר המלך פניו אליו , בהסברת פניו הוראת חיים. ... ואור פני המלך הוא ההתקרב אליו , כענין "יאר יי' פניו אליך"
    ר"י מטראני: באור פני המלך (בנוסחנו: מלך) - כשמאיר המלך פניו לאדם , שמראה לו פנים יפות , כאילו נותן לו חיים.
    https://www.mgketer.org/tanach/28/16/15
    [דברים לא, יז] ... וַעֲזַבְתִּים וְהִסְתַּרְתִּי פָנַי מֵהֶם וְהָיָה לֶאֱכֹל ... הֲלֹא עַל כִּי־אֵין אֱלֹהַי בְּקִרְבִּי ... [תרגום אונקלוס: ... וַאֲרַחֵיקִנוּן וַאֲסַלֵיק שְׁכִינְתִי מִנְהוֹן וִיהוֹן לְמִבַּז ... הֲלָא מִדְּלֵית שְׁכִינַת אֱלָהִי בֵּינַי ...]
    [בבלי חגיגה ה,א] אמר רב ברדלא בר טביומי אמר רב: כל שאינו בהסתר פנים אינו מהם כל שאינו בוהיה לאכול אינו מהם. ... ואנכי הסתר אסתיר פני ביום ההוא אמר רבא אמר הקב"ה אף על פי שהסתרתי פני מהם בחלום אדבר בו
    [בבלי חולין קלט,ב] אסתר מן התורה מנין ואנכי הסתר אסתיר [בבלי מגילה יא,א] רב נחמן בר יצחק פתח לה פתחא להא פרשתא מהכא: שיר המעלות לולי ה' שהיה לנו יאמר נא ישראל [תרגום: אִילּוּלֵי מֵימְרָא דַה' דַּהֲוָה בְסַעֲדָנָא יֵימַר כַּדּוּן יִשְׂרָאֵל]
    [תיקוני זהר צד ב] ... וְרָזָא דְמִלָּה: עַל כִּי אֵין אלה"י בְּקִרְבִּי מְצָאוּנִי הָרָעוֹת הָאֵלֶּה, הָרָעוֹת מְצָאוּנִי בְּגִין דְּאִסְתַּלַּק שְׁכִינְתָּא מִנִּי דְאִיהִי אלה"י.
    פָּנִים ׀ בְּפָנִים דִּבֶּר יְהוָה עִמָּכֶם בָּהָר מִתּוֹךְ הָאֵשׁ \ יֵרָאֶה כָל־זְכוּרְךָ אֶת־פְּנֵי׀ ה' אֱ-לֹהֶיךָ בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחָר
    https://www.mgketer.org/tanach/5/5/4
    https://www.mgketer.org/tanach/5/16/16
    [ילקוט שמעוני: שמות, רמז רס"א] תנו רבנן משמתו נביאים האחרונים חגי זכריה ומלאכי נסתלקה רוח הקודש מישראל, ואף על פי כן היו משתמשין בבת קול. פעם אחת היו יושבין בעלית בן גוריא ביריחו ונתנה עליהם בת קול משמים יש בכם אדם אחד שראוי שתשרה עליו שכינה כמשה אלא שאין דורו ראוי לכך. נתנו עיניהם בהלל הזקן וכשמת אמרו עליו אי עניו אי הסיד תלמידו של עזרא. שוב פעם אחת היו יושבין בעליה ביבנה ונתנה עליהם בת קול משמים יש כאן אחד שראוי שתשרה עליו שכינה אלא שאין דורו ראוי לכך נתנו עיניהם בשמואל הקטן. וכשמת אמרו עליו אי עניו אי חסיד תלמידו של הלל. אף הוא אמר בשעת מיתתו שמעון וישמעאל לחרבא וחברוהי לקטליא ושאר עמא לביזא ועקן סגיאן עתידין למיתי על עלמא. ואף על ר' יהודה בן בבא בקשו לומר כן אלא שנטרפה השעה שאין מספידין על הרוגי מלכות
    גַּם כִּי־אֵלֵךְ בְּגֵיא צַלְמָוֶת לֹא־אִירָא רָע כִּי־אַתָּה עִמָּדִי ... [תרגום: ... מְטוּל דְּמֵימְרָךְ בְּסַעֲדִי ...]

    הצעת קריאה:
    עיקר שלישי: עיקר ברכת כהנים = יברכך, יאר, ויחנך ([?סל"ב] א-להים יחננו ויברכנו יאר פניו איתנו סלה) ועל ידי, ישא ה' פניו אליך
    (פניו היינו פנים מ"מ יש פנים זועפות [סימן 3 הנקודות כלפי מעלה] באור פני מלך חיים [סימן 3 הנקודות כלפי מטה] והסתרתי פני מהם, מיד והיה לאכל
    רק בהר ה', ירָאֶה כל זכורך את פני ה' [סימן 3 הנקודות כלפי מעלה]
    יש שראוי לשרות עליו שכינה אלא שאין דורו ראוי לכך = בהסתר פנים - [סימן 3 הנקודות כלפי מעלה]
    גם כי אלך בגיא צלמות לא אירא רע - כי אתה (=פניך) עמדי.
    אם אין פניך הולכים אל תעלנו מזה..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *